Dla kolarza najważniejsze są odcinki, na których może kontrolować swoje przednie koło, pozostać na swojej linii i utrzymać się, gdy osoba przed nim zrobi coś szalonego. Jako rowerzysta możesz to zrobić na wiele sposobów. W tym artykule przyjrzymy się niektórym z tych obszarów.
Cechy fizjologiczne i morfologiczne
Fizjologia i morfologia różnych odcinków wyścigu rowerowego wpływa na wyniki kolarzy. Różne dystanse każdego odcinka zmieniają morfologiczne i fizjologiczne wymagania kolarza. Poza dystansem, formatem wyścigu i ukształtowaniem terenu, warunki środowiskowe mają znaczący wpływ na osiągi zawodnika i prawdopodobieństwo sukcesu. Na przykład, warunki wietrzne i deszczowe mogą zmienić wartość zasobów pozycyjnych i postrzegane ryzyko związane ze strategiami wyścigowymi.
Asymetrie morfologiczne i fizjologiczne pomiędzy kolarzami szosowymi o wysokich i niskich osiągach mogą być predyktorem wyników w zawodach kolarstwa szosowego. Do pomiaru asymetrii kolarzy wykorzystano skanery 3D. Wyniki sugerują, że kolarze osiągający wysokie wyniki mają tendencję do bycia bardziej symetrycznymi niż ich koledzy o niskich wynikach.
Kolarze szosowi specjalizują się w różnych dyscyplinach, w tym w sprincie, pościgu, jeździe pod górę, jeździe na czas, jeździe po płaskim terenie i jeździe w terenie. Cechy morfologiczne poszczególnych specjalistów w każdej sekcji wpływają na sposób ich działania w różnych typach terenu. Cechy antropometryczne kolarzy szosowych zależą w dużej mierze od ich specjalności. Na przykład specjaliści od płaskiego terenu są zazwyczaj ciężsi i wyżsi, natomiast specjaliści od podjazdów i jazdy na czas są zazwyczaj niżsi i lżejsi.
Kolarstwo to sport zespołowy. Liderzy mają przewagę nad innymi zawodnikami, ponieważ mogą polegać na kolegach z drużyny, którzy pomogą im osiągnąć cel. Domatorzy natomiast są stosunkowo mało konkurencyjni i mają niewielką motywację do kontynuowania wyścigów po wypełnieniu swoich obowiązków.
W badaniu proporcji ciała kolarzy stwierdzono, że długość ramion grupy praworęcznej była dłuższa niż grupy leworęcznej. Ponadto istniała statystycznie istotna różnica w obwodzie łokcia pomiędzy obiema grupami.
Zasoby pozycji
Jazda na rowerze wymaga od rowerzystów umiejętności obracania się oraz wykonywania ruchów po okręgu i linii prostej. Podczas jazdy na rowerze należy przez cały czas utrzymywać prawą stronę drogi, a podczas wymijania należy jej przestrzegać. Jest to szczególnie ważne podczas końcowych etapów wyścigu, kiedy rowerzyści muszą zachować bezpieczną odległość od reszty stawki.
Drafting
Drafting jest ważną strategią taktyczną dla kolarzy podczas wyścigów. Zmniejsza opór wiatru i pomaga oszczędzać energię przy większych prędkościach. Często kolarze stosują drafting, aby wyprzedzić swoich konkurentów. Jednak zdarzają się sytuacje, w których kolarze nie mogą uniknąć zderzenia.
Wyścigi kolarskie dzielą się na dwa rodzaje: drużynowe i indywidualne. Wyścigi drużynowe mają lidera, podczas gdy wyścigi indywidualne składają się z jednego lub dwóch zawodników. Jazdy na czas mogą być krótkie lub długie, ale nie są przeznaczone do draftingu. Ogólnie rzecz biorąc, kolarze rozpoczynają wyścig w 30-sekundowych odstępach. Istnieją różne rodzaje prób czasowych, w tym wyścigi ultra wytrzymałościowe, w których kolarze muszą ukończyć wyścig tak szybko, jak tylko mogą.
Dystans wyścigu zmienia fizjologiczne i techniczne wymagania stawiane kolarzom. Wpływa również na środowisko rywalizacji. W niektórych wyścigach kolarze mogą celowo wstrzymywać swoje najlepsze wysiłki, aby osiągnąć określoną rangę. W innych wyścigach, kolarze mogą być motywowani przez cele niezwiązane z wygraną. Na przykład elitarni kolarze torowi mogą mieć za cel zakwalifikowanie się do wyścigów elitarnych, podczas gdy inni mogą chcieć ukończyć wyścig powyżej określonej rangi.
Wydajność elitarnych kolarzy może być poprawiona przez kilka czynników. Na przykład kolarze o większej masie mięśniowej są w stanie lepiej pokonać opór powietrza na płaskich powierzchniach. Natomiast kolarze o niskiej masie ciała są bardziej wydajni na etapach pagórkowatych i górskich. Związki między morfologią a rywalizacją są trudniejsze do zbadania w wyścigach drużynowych, ale korzyści są widoczne w wyścigach indywidualnych.
Wydajność w sportach zespołowych jest złożona, a zespoły kolarskie muszą zwracać baczną uwagę na różne zmienne, które wpływają na ich wydajność. Wiele z tych zmiennych oddziałuje na siebie i jest kształtowanych przez interakcje pomiędzy członkami zespołu, ich środowiskiem i kontekstem, w którym rywalizują.
Kontrola przedniego koła
Kontrola przedniego koła jest jednym z najbardziej krytycznych odcinków wyścigu kolarskiego. Jest krytyczna zarówno dla bezpieczeństwa jak i wydajności. Pozwala Ci utrzymać prostą linię jazdy i uniknąć kolizji z innymi kolarzami. Pomaga również zrównoważyć ciężar ciała pomiędzy przednim i tylnym kołem. Pomoże Ci to w utrzymaniu trakcji i sterowności na ostrych zakrętach.
Strefy pomocy technicznej
Strefa pomocy technicznej to odcinek wyścigu, który oferuje pomoc mechaniczną dla rowerzystów, którzy mają trudności. Mechanik magic spanner będzie w stanie pomóc kolarzowi, który zbytnio się zmęczył, by jechać. Inni kolarze otrzymają jedzenie, wodę lub odpoczynek podczas oczekiwania na pomoc.
Podobne tematy